Laatste week Borneo, op naar Mongolië!

17 juni 2022 - Kuala Lumpur, Maleisië

IMG-20220617-WA0013

Voor Thomas zn verjaardag heeft hij van Janine een survival camp tripje gekregen. Een beetje uit de comfort zone (van Janine...), want we zouden 2 dagen diep in de jungle verblijven! Thomas is altijd al geïnteresseerd in overlevingsskills en dit was de manier om hier wat over te leren. Allereerst een rit van 2 uur naar de woonplek van onze gids Miki.

IMG-20220617-WA0014 Geheel voorbereid op leeches en muggen.

20220610_094401 huis van Miki.

Vervolgens nog 2 uur lopen door de jungle, naar het kamp. Miki loopt voorop met zijn machete om 'het pad' vrij te maken. Eerst langs allerlei 'farms', dat betekent niet dat het om brede en open plekken gaat zoals in NL, maar 'tussen' de bananenbomen , palmen, ananas, koffie en cacao plantages door. (Lekkerste en zoetste ananas ooit gegeten!! Miki pakt een rijpe ananas van de plantage van zijn broer en haalt hier met zn machete stukken af voor ons).

IMG-20220617-WA0028 Miki met ananas

IMG-20220617-WA0037IMG-20220617-WA0035

Onderweg nog even twee rivieren oversteken (schoenen uit, broekspijpen omhoog) en heel snel de schoenen weer aan omdat de leeches (bloedzuigers) op de loer liggen en zoeken naar momenten dat ze je kunnen pakken. Geen fijn idee (maar we schrijven dit bericht dus kunnen alvast verklappen dat we de trip overleefd hebben).

IMG-20220617-WA0033 Sterke stroming en gladde stenen!

Ongeveer halverwege begint het kei-hard te regenen. Uiteraard ben je altijd te laat met het aantrekken van een poncho, dus we waren zeiknat in het kamp aangekomen.
Hier een foto van alles wat te drogen hing bij het vuur (zo'n fijn gevoel om beschutting te hebben en een warm vuur!!)

20220610_123459

Miki's zus was al in het kamp en heeft voor ons een soort rijstepap gekookt. Zag er uit als brinta,  maar smaakte zó goed!  Alles is heel basic daar, ze halen het water met lange slangen uit de rivier en elektriciteit hebben ze ook niet.

IMG-20220617-WA0036 het kamp

Uiteraard werd er pas gegeten nadat we onszelf grondig geïnspecteerd hadden op leeches.

IMG-20220617-WA0016 Zie rode wormpjes. Je hebt ze ook in het zwart trouwens.

Helaas voor Thomas heeft 1 leech zich tegoed gedaan aan zijn voet en kostte het vervolgens uren en 6 of 7 pleisters voordat het bloeden gestopt was. (Het doet trouwens helemaal geen pijn, het is alleen irritant dat alles onder het bloed zit).
Het bleef de hele middag af en aan regenen en daardoor konden we minder goed de jungle in. Gelukkig werd het nog even droog en konden we nog een wandeling maken. Miki heeft ons toen allerlei vallen laten zien, die ze gebruiken om te jagen (te kunnen eten). Hier wat foto's:

20220610_152031

20220610_150652

Verder nog gezien hoe je van bamboe allerlei dingen kan maken.

IMG-20220611-WA0003

De belangrijkste survivalskill hebben we in de avond geleerd: Miki had rijstwijn gemaakt en meegenomen om ons te laten proeven. Het is erg lekker en we hebben het recept gekregen. 1x raden wie dat thuis gaat maken... (en wie dat gaan opdrinken;)..)

20220617_140715

De volgende dag hebben we geschoten met een blowpipe en zijn we dezelfde route door de jungle weer teruggelopen.

IMG-20220617-WA0017

IMG-20220617-WA0018

Bij Miki thuis aangekomen had zijn vrouw gekookt en hebben we gegeten. Heel erg leuk om ook in zo'n klein jungle dorp bij iemand thuis te zijn. Het is allemaal zo efficiënt ingericht. Alles gaat om functionaliteit en niet om mooiheid of decoratie. Dat laat je wel nadenken over de spullen die je echt nodig hebt en/of je ook zonder kunt. (Wij hebben dus nu een aantal goede voornemens gecreëerd...)
Na het survival kamp weer een paar dagen in Kota Kinabalu rondgehangen, afgesproken met onze vrienden Vladimir en Lana.

20220612_174046

Thomas was nog uitgenodigd door een Maleisiër die we ontmoet hebben, om mee te spelen in zijn voetbalteam. Zie hier het bewijs:

IMG-20220617-WA0034

Ook hebben we voor Thomas zn verjaardag (van zijn familie gekregen, dank dank!) gedoken. Je hebt hier veel mooi en levend koraal en tropische vissen, dus dat was ook weer erg mooi!

IMG-20220617-WA0029 (dit was tijdens het snorkelen)

Vanavond laat vliegen we naar onze laatste bestemming voor de komende weken: Mongolië! We gaan hier een 4x4 toyota landcruiser met campingspul huren en zelf een deel van het land verkennen!

1. Karin:
    17 juni 2022
    Dank jullie wel voor dit mooie verslag weer. Het geeft de thuisblijver wel een goede indruk! Goede reis gewenst in Mongolië, pas goed op jullie zelf, ik wacht ondertussen weer ongeduldig op jullie volgende verslag 😘😘😘
  2. Bernadet:
    17 juni 2022
    Ja, dank je wel voor de verslagen , heel mooi! Heel bijzonder en gaaf wat jullie allemaal meemaken.
    Voor Mongolië wens ik jullie ook een goeie reis en weer heel veel mooie ervaringen.
  3. Karen:
    25 juni 2022
    Veel plezier met 4x4 rijden en kamperen. De leukste combi die er is! 😁
  4. Sulayca:
    26 juni 2022
    Heerlijk om te lezen allemaal!
  5. Gerrie Zweers:
    2 juli 2022
    Jullie maken echt de reis van je leven. Prachtig om te zien. Nog een fijne reis verder. Groetjes van ons.