Laatste dagen Mongolië, vandaag terug naar huis

10 juli 2022 - Ulaanbaatar, Mongolië

De laatste dagen in Mongolië waren heel bijzonder. Eigenlijk 3 dagen eerder dan gepland hadden we ons rondje afgemaakt en konden we ook niet veel verder meer, door een limiet op de kilometers. (We hebben 2500 km gereden in 3 weken, bijna elke dag zo'n 4 of 5 uur rijden.)
We voelden ons een beetje verloren omdat we dichter bij Ulaanbaatar in de buurt kwamen, hier werd het weer 'drukker' (zo kwamen we er ook achter hoe fijn we de leegte vinden) en wisten we niet goed wat te doen. Uiteindelijk zijn we met ons tentje aan een riviertje gaan staan. Na 1 nacht slapen, we hadden besloten om te blijven, want ja... we hadden niet echt iets beters te doen. Uiteindelijk kwam er in de middag een Mongoolse familie aan de rivier staan en nodigde ons uit om bij hun te komen eten. Hoewel we niks beters te doen hadden was het geen aanlokkelijk idee om weer Mongools eten voorgeschoteld te krijgen. Maar, het was ook moeilijk om te weigeren. En nu zijn we zo blij dat we ze ontmoet hebben! Het eten viel best mee en de familie was zo ontzettend warm en verwelkomde ons echt. Ze maken het natuurlijk niet elke dag mee om mensen uit een ander land te ontmoeten, en dan al helemaal zonder groepje of zonder gids. In ieder geval zijn we vanaf die lunch aan de rivier opeens beland in fotoshoots met de hele familie (dit hield maar niet op), bij paarden die klaar waren voor het Nadaam festival, bij het gezin thuis in een dorp verderop en vervolgens savonds weer aan de rivier bij een kampvuur. De volgende dag hebben we nog bij hun thuis geluncht en hebben ze ons allerlei cadeautjes gegeven. Het is echt ongekend wat een lieve vrijgevige en mooie familie dit is.
En vanuit deze activiteiten was het voor ons alweer bijna tijd om naar huis te gaan! Gisteren hebben we de auto ingeleverd, in een bed geslapen, een warme douche (!!!) genomen en nu zijn we op het vliegveld om weer terug naar huis te gaan.
We zijn echt heel blij dat dit 3 maanden lang ons leven is geweest en dat we allerlei mooie mensen over de hele wereld ontmoet hebben! De wereld is zo groot, er is zoveel te zien en te ontdekken.
Hopelijk kunnen we dit nog veel vaker doen.

IMG-20220710-WA0003IMG-20220710-WA0005IMG-20220710-WA000420220710_06362320220707_10590020220706_19544020220706_15143220220706_11401720220706_11384820220706_082637

1. Bernadet:
    10 juli 2022
    Oh, wat mooi! Ik wil ook naar Mongolië!!
    Heel erg bedankt voor de mooie verhalen elke keer.
    En heel fijn dat jullie nu weer naar huis komen 😊😘
  2. Karen:
    11 juli 2022