Eerste week Cambodja

20 mei 2022 - Sihanoukville, Cambodja

Een update na de eerste week Cambodja! Om eerlijk te zijn was de aankomst in Phnom Penh voor ons een cultuurshock ten opzichte van Thailand. Het is de hoofdstad, maar je kunt direct al zien dat Cambodja een veel armer land is. Dat we tijdens de Tuk-Tuk ritjes vrijwillig een mondkapje opdoen, zegt al genoeg. Er ligt ontzettend veel vuilnis, zand/stof en enorm veel uitlaatgassen van alle voertuigen. Ze zijn hier (en in Thailand trouwens ook) wel creatief met het gebruik van die scooters, zie hier een impressie...

Creatief met scooters

In Phnom Penh hebben we eigenlijk maar 1 volle dag gehad (bewust) om het Tuol Sleng museum en de Killing Fields te bezoeken.  Om ons al een beetje voor te bereiden op dit stuk geschiedenis hadden we de film "First they killed my father" gekeken. We wisten eerlijk gezegd niet veel van de geschiedenis van Cambodja, maar na de film (aanrader, staat op netflix) het museum (is een voormalig schoolgebouw wat gebruikt werd als martel-gevangenis) en de killing fields hebben we er veel over geleerd. Zonder veel uit te weiden over de feitelijke geschiedenis (zie google), hebben we echt een breder besef van het leed wat ook de huidige bevolking nog steeds heeft. Elke familie heeft dit op een zekere manier meegemaakt en kampt met de gevolgen daarvan. Ook bizar dat de gemiddelde leeftijd van dit land 26 jaar is. Zoveel (oudere) mensen vermoord of gestorven aan de gevolgen van...

We hadden een leuke gids en hebben ook met hem geluncht:

Lunchen met de gids die ons heeft rondgereden in Phnom Penh

Vanuit phnom penh zijn we naar het eiland Koh Rong Samloen gegaan, waar we 5 (!) dagen hebben gezeten. Het is een klein eiland wat qua toerisme nu in opbouw is. Het was ook heel erg rustig. Toevallig wel een Duits stel die we tegenkwamen en waar het erg mee klikte. Met hen hebben we die 4 dagen af en aan doorgebracht.Verder is er niet veel te vertellen over onze bezigheden op dit eiland, want we hebben 'vakantie' gehouden. Beetje zwemmen, beetje wandelen en uitslapen. Wel nog een dagtrip gemaakt met een bootje: snorkelen, vissen en avondzwemmen in de zee met plankton. Dat geeft licht in het donker en dan is het net alsof je tussen allemaal sterretjes aan het zwemmen bent. Heel erg bijzonder en als je ooit de kans krijgt om dit te doen, dan is dat een aanrader, vinden wij!!
Vanuit Koh Rong Samloen dachten we dat het een goed idee was om een vroege boot te nemen naar Sinahoukville, vanwaar de nachtbus gaat (daar zijn bedjes ingebouwd, dus het idee is dat we dan vannacht slapen). Sinahoukville was ooit een slaperig vissersdorpje wat enkele jaren geleden door de Chinezen een soort van overgenomen is. Van de 156 hotels die hier in de laatste jaren gebouwd zijn, zijn er 150 in handen van de Chinezen.
We hebben ons een beetje verveeld vandaag.... er bleken weinig sightseeingsmogelijkheden hier, er is wederom veel vuilnis overal en de stad stinkt. Uiteindelijk zijn we een beetje rond gaan struinen in de winkeltjes hier en hebben we meerdere 'Ali Expressen' bezocht.
Om deze mega interessante dag af te sluiten hebben we in een tentje met alleen Spicy food gegeten. Ze hadden hier gradaties: 0.0 tot 7. Uiteraard kozen wij voor 0.0, maar ook die was al pittig genoeg!! Nou tot zover. We gaan nu naar Siem Reap, waar Ankor Wat is (beroemde tempelcomplex). Ook gaan we proberen iets meer te zien van het buitengebied (alles behalve stad) zodat we ook een ander perspectief van Cambodja krijgen dan stad en eiland :)...

Hier nog wat foto's!

In de "Ali Express" een van de soort van Ali Expressen

Thomas doet per ongeluk een Instagram poseThomas doet per ongeluk een Instagram-pose.

Strandfoto op Koh Rong Samloem

Bier met onze Duitse vrienden met onze Duitse vrienden een paar biertjes drinken.